onsdag 28. september 2011

Bukke jakt

I påvente av storviltjakta 2011 ble det for lenge å vente. Jeg måtte løse bukke rett,og feltet ble bjørksetra. Ikke kjent for mye rådyr ,men jeg var fornøyd med at jeg kunne starte jakta.

Satt på forskjellige poster gjennom flere dager å kvelder,men bukken uteble. Jeg bestemte meg den 6 dagen at dette skulle bli den siste turen på årets bukkejakt. Jeg var fornøyd med å sitte en uke sent ,og tidlig.

Jeg ankom svarhattmyra i god tid før grålysningen,og smøg meg innover mot posten. Det gikk fint uten mye støy.Siden jeg ikke er ånkli rådyrjeger har jeg med kaffe på termos,og snart siter jeg ,og nyter en kopp
mens jeg speider etter bukken.

Etter å ha sittet en time får jeg en uheldig vind ,og da bestemmer jeg meg for at posten er ubrukelig. Jeg trasker innover marka for å se etter brunstaffærer. Da jeg har kommet 150m ca hører jeg bukken brøle. Den er like ved der jeg satt like før. Jeg tenker raskt at her må jeg lure bukken. Jeg bjeffer grovt på samme måte som bukken. Den svarer hissig,og da rykker jeg fram ca 80m og får kommet litt bort ifra sporet mitt. Jeg har da fin motvind mot bukken samtidig som jeg håper på å trekke bukken vekk fra sporet mitt.

Jeg prøver meg på et brøl fra den nye posisjonen,og etter en liten stund hører jeg bukken komme med grove bjeff. Jeg forstår at den vil dukke opp i front på ca 30m hold,og setter 338,n i klar stilling. Bukken dukket opp med røde fine farger,og jeg registrerer at det er en 6 tagger,og klemmer på avtrekkern.Det ble et lite rop da bukken ble min. En fin start på jakta ble det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar