lørdag 13. februar 2010

Med Karl på post!

Jeg husker en artig opplevelse som fant sted for omtrent ti år siden. Jeg skulle ha med meg sønnen min, fem år gamle Karl, på post ned ved "Raubåndet". Dette var en god post sørvest for Røgebergskoia.

Vi ankom i grålysningen,og undertegnede måtte pisse etter en anseelig mengde med kaffe.
"Du får gå utpå gruppekanten og se om du ser noen elg så lenge" sa jeg til guttungen.
Omsider var jeg klar og spurte Karl om han hadde sett noen elg. Han svarte at han hadde sett en stor elgokse med digre hønn. "Det var nok ei rot antagelig" sa jeg til ham mens vi gikk bort til stubben og fant oss et fint sittested.Vi fyrte opp et digert tyribål og tok fram nista.
To fra jaktlaget, far min og Per Ola, skulle gå med løshunden Kora fra Grønsveen. Etter noen minutter påsto  junior at han hørte et bjeff fra hunden, og jeg smilte litt for jeg hørte ikke noe sjøl. Det kom allikevel melding om at Kora var borte, og far mente hun hadde tatt ut elg.
Jeg ba junior være stille, og satte meg godt til rette for å ta i mot dyrene. Da jeg snudde meg så jeg at ventetiden nok var blitt litt lang for Karl. Han hadde lagt på en plastikkpose oppi bålet. Det røk ille, og jeg tenkte at nå kom det ingen dyr på denne posten i dag. Så skjedde tingene i rask rekkefølge:
Det kom kolle, kalv og en diger okse med 9-10 tagger. De stoppet omtrent 15 meter i fra oss og stirret på røyken. Etter å ha visket til Karl at han måtte holde for øra skjøt jeg kalven som datt i skuddet. Den store oksen skled videre rett forbi Karl og meg. Den fikk gå siden oksekvoten allerede var fylt for året.
Dette ble en veldig artig opplevelse og etterhvert kom far og Per Ola for å bli med på den trivelige stunden på elgfallet. Da vi gikk etter hesten Brunen som vi dro ut elgen med, sa jeg til Karl: "det var vel ei rot du så da jeg pisset oppved bilen i dag tidlig?"
Han så mistroisk på meg før han lirte av seg følgende: (og det hører med til historien at han fortsatt ikke hadde lært seg ordentlig å si "R")
Går roter pappa??

1 kommentar:

  1. Kjempefint bilde! Rart å tenke på at den vesle sputnik`n i gummibukse på bildet er identisk med den digre slampen på snart 1,90....og med sko str 47...som brummer rundt i huset her nå! :)

    SvarSlett